Kritiskas domas par Latvijas ārpolitiku 20. gadsimtā
Pastāv uzskats, ka starptautiskās attiecības ir vienīgā sfēra, kurā kopš 1918. gada nepārtraukti pastāvējusi Latvijas valsts un darbojušies tās pārstāvji.
Vienlaikus ārpolitika ir parādījusi tos Latvijas politiskās kultūras trūkumus, kas izriet no neskaidrības par Latvijas identitāti un ģeopolitisko piederību, kā arī no elites nespējas īstenot tautas uzticēto suverēno varu.
Šī raksta mērķis ir pamatot uzskatu, ka starpkaru posmā Latvijas ārpolitika pieļāva fundamentālas kļūdas. Mūsdienu valsts centusies tās labot, tomēr elites mazdūšība, hēdonisms un bezatbildība turpinās.
«Zelta laikmeta» meklējumi pirmās republikas vēsturē izrādās tikai ērta politiska mitoloģija, kas krasi kontrastē ar 1940. gada katastrofas traumu, Otrā pasaules kara un okupācijas laika pieredzi un joprojām ietekmē sabiedrības attieksmi pret starptautiskās politikas norisēm.
Vēsture, identitāte un ģeopolitika
Latvijas ārpolitika izauga no priekšstatiem par latviešu identitāti un patstāvību, kas veidojās 19. gadsimta otrajā pusē. Pamatā bija jaunlatviešu pieņēmums, ka Livonijas un Baltijas provinču pagātne nav latviešu mantojums. Krišjānis Valdemārs ceļu uz labāku nākotni redzēja beznosacījumu lojalitātē Krievijas monarhijai un krieviskā kultūras orientācijā. Monarhists Fridrihs Veinbergs latviešu identitāti saistīja ar Lietuvas vēsturi. Viņš uzsvēra, ka latviešu un lietuviešu vēsturiskā misija ir būt par valni pret vācu ekspansiju.
Būtībā agrīnie priekšstati par latviešu vietu pasaulē pamatoja Latvijas piederību Krievijas telpai. Lai gan 20. gadsimta sākumā radās dažādas idejas par Latvijas autonomiju, latviešu identitāte netika šķirta no Krievijas valsts.
Pat sociālrevolucionāra Miķeļa Valtera klusais aicinājums lauzties ārā no Krievijas sākotnēji balstījās vienīgi negācijā pret tās sociālpolitisko sistēmu, bet ne atziņās par rietumnieciskas orientācijas nepieciešamību un vēsturisku saikni ar Eiropu.
Pirmā pasaules kara laikā latviešu politiķi pasludināja Vāciju par eksistenciālu draudu gan Krievijas valstij, gan latviešu tautai. Patstāvības centieni 1917. gadā nesniedzās tālāk par formulu «brīva Latvija brīvā Krievijā». Atsaucību neguva ne lietuviešu politiķa Jona Šļūpa doma par latviešu un lietuviešu kopvalsti, ne igauņu politiķa Jāna Tenisona ideja par Baltijas un Skandināvijas valstu federāciju.
Tā laika latviešu politiskie darbinieki bija iegrimuši pārlieku ilgās pārdomās par trim būtiskiem jautājumiem. Pirmkārt, vai un kā atdalīties no Krievijas? Otrkārt, cik plaša patstāvība Latvijai būtu vajadzīga? Treškārt, kādi ārēji spēki varētu sniegt atbalstu un nodrošināt Latvijas neatkarību?
Lēmumi par atdalīšanos no Krievijas ātrāk attīstījās vācbaltiešu vidē. 1918. gadā Padomju Krievija atteicās no tiesībām uz Baltijas provincēm, rezultātā 22. septembrī Rīgā tika proklamēta Baltijas valsts.
Tikai 18. novembrī Latvijas Tautas padome (LTP) pasludināja Latvijas Republiku. Līdz pat 1918. gadam latviešu politiķi bija cerējuši tikai uz provinces līmeņa pašpārvaldi un viņu priekšstati saistījās ar autonomijas ideju, tāpēc skaidrības par jaunās valsts starptautisko statusu nevienam nebija. LTP un Pagaidu valdība uzskatīja, ka attiecības ar ārvalstīm nākotnē noteiks Satversmes sapulce. Sociāldemokrāti piebilda, ka viņu mērķis ir «sociālistiska republika brīvu tautu savienībā».
Centriskās partijas iestājās par orientāciju uz nekonkrētu «tautu savienību» saskaņā ar Antantes nostādnēm par tautu pašnoteikšanās tiesībām, kas nemaz neparedzēja mazo tautu tiesības uz neatkarīgām valstīm.
Latvijas valsts tika radīta lielā steigā, pat nemeklējot kopēju izpratni par tās identitāti un statusu starptautiskajās attiecībās.
Topošās valstsnācijas pārstāvjiem nebija priekšstata, kā samērot neseno piederību Krievijai ar ilgstošo Rietumu kristietības un vācu kultūras ietekmi Baltijas telpā.
Risinājums tika atrasts moderno universālo politisko principu adaptācijā, pasludinot egalitāru republiku un noraidot jebkādu saikni ar iepriekš pastāvējušām valstiskām struktūrām, jau pašā sākumā tika ignorēta ģeopolitika, kas mūsdienu igauņu pētnieka Magnusa llmjerva skatījumā ietver trīs vienlīdz svarīgus aspektus — ģeogrāfiju, politiku un vēsturi.
Bulduru konferences atklāšanas sēde Rīgas pilī 1920. gada 6. augustā. Sēdi vada Latvijas Ministru prezidents Kārlis Ulmanis (galda galā). Sestais no kreisās — ārlietu ministrs Zigfrīds Anna Meierovics. Fotogrāfs — Mārtiņš Lapiņš, Ārlietu ministrijas arhīvs
Suverenitātes nasta
Jaunās elites apjukums, neizpratne par suverenitātes nozīmi un saviem pienākumiem izpaudās ārpolitiskajā darbībā.
Zigfrīds Meierovics 1918. gada oktobrī pieslējās domai, ka nākotnē jāveido Baltijas jūras valstu konfederācija. Lielbritānijas ārlietu ministra Artūra Balfūra notu viņš iztēloja par Latvijas neatkarības atzīšanu, lai gan tās reālā nozīme bija tikai starpstāvokļa fiksēšana pirms Parīzes miera konferences, kas sanāca 1919. gadā.
Svarīgi, ka pirms valsts proklamēšanas Meierovics varēja pārstāvēt tikai latviešu politisko partiju apvienību, kam tobrīd bija ne vairāk kā varas pretendenta statuss.
Somu pētnieks Marko Lehti pamatoti uzskata, ka Baltijas valstu mērķis 1918.—1919. gadā nebija patiesa neatkarība, bet iekļaušanās jaunos federālos vai konfederālos veidojumos. Jaunās elites vēlējās sasniegt tikai «iekšējo» suverenitāti (kontroli pār procesiem savā teritorijā), dalot «ārējo» suverenitāti ar citām valstīm un atstājot svarīgākos ārpolitikas jautājumus lielvalstu vai starptautisku struktūru ziņā.
Pirmā pasaules kara beigas spieda izšķirties par aktīvāku rīcību.
Latviešu politiķi nevēlējās palikt lielinieku Krievijas sastāvā, bet vienlaikus noraidīja ciešākas sadarbības iespēju ar Vāciju.
1919. gada pavasarī Jāņa Čakstes vadītā delegācija Parīzes miera konferencē izstrādāja memorandu par Latviju, kas skaidri postulēja četras lietas.
Pirmkārt, latviešu un vāciešu intereses esot pilnīgi nesavienojamas.
Otrkārt, federālas Krievijas valsts atjaunošana būtu leģitīma, taču nav iespējama. Treškārt, Latvija vēlētos sadarboties ar Krieviju ekonomikā.
Ceturtkārt, miera un stabilitātes vārdā vēlams novērst Krievijas un Vācijas sadarbību, atdalot tās ar Antantei draudzīgu valstu joslu.
Šīs idejas atspoguļoja naivu bēgšanu no nepatīkamās vēstures, kā arī ilūzijas par Antantes iespējām fundamentāli mainīt Eiropas ģeopolitiku.
Vienlaikus tās apliecināja 19. gadsimta rusifikācijas politikas efektivitāti. Latvijā tā bija radījusi iracionāli prokrievisku un pretvācisku nacionālo eliti, kas distancējās no komunistu režīma, vienlaikus cerot uz tā transformāciju un sadarbību ar Krieviju tuvā nākotnē.
Tiesa, 1918. gada beigās un 1919. gada sākumā Pagaidu valdība bija spiesta pieņemt palīdzību no Vācijas — vienīgā spēka, kas piedāvāja militārus resursus aizsardzībai pret lielinieku uzbrukumu un spēja nodrošināt to sakāvi.
Tomēr jau gada otrajā pusē Vācijai relatīvi draudzīgais Miķelis Valters tika izstumts no valdības, bet Zigfrīds Meierovics pārņēma kontroli pār ārpolitiku un pieteica Vācijai karu.
Vēlāk šis ekscentriskais solis pārtapa mītā par to, ka Latvija vienā karā sakāvusi divas lielvaras un tāpēc spēs saglabāt neatkarību bez sabiedroto attiecībām ar kādu lielvalsti.
Drošības meklējumi ilgstoši tika būvēti uz nereālām cerībām |
Cīņa par atzīšanu?
Parīzes miera konferencē lielvalstis neatzina Baltijas valstu neatkarību.
Antante turējās pie uzskata, ka par Krievijas nomales tautu statusu jālemj Krievijas Satversmes sapulcei.
Latvijas pirmā lielā diplomātiskā akcija beidzās ar neveiksmi.
Alternatīvie risinājumi vairāk bija militāri nekā politiski - meklēt īslaicīgus sabiedrotos savas teritorijas atkarošanai no lieliniekiem, pēc tam būvēt sadarbību starp reģiona valstīm apstākļos, kad starptautiskas atzīšanas joprojām nebija.
Baltijas valstis izvēlējās slēgt separātus miera līgumus ar Padomju Krievijas agresīvo un totalitāro režīmu, izstājoties no cīņas pret komunistiem.
Padomju valdība gan nebija starptautiski atzīta, un juridiski turpināja eksistēt Krievijas Republika — valsts bez valdības.
Komunistu režīma līgumi nevarēja dot garantijas Baltijas valstu neatkarībai gan tāpēc, ka pats Ļeņins šādas vienošanās uzskatīja par īslaicīgu piekāpšanos starptautiskajai buržuāzijai, gan arī tāpēc, ka An- tantes valstis joprojām cerēja uz lielinieku varas sabrukumu un nebija gatavas to atzīt līdz pat pēdējās «balto» armijas sakāvei Krimā.
Vienlaikus turpinājās Polijas un Padomju Krievijas karš. Baltijas valstu slēgtie miera līgumi ļāva komunistiem koncentrēt spēkus poļu frontē, gala rezultātā paturot savā kontrolē lielāko daļu baltkrievu un ukraiņu teritorijas.
Tieši tas radīja pamatu Krievijas imperiālisma atdzimšanai PSRS veidolā jau tuvā nākotnē. Kopumā šie līgumi daudz vairāk atbilda Padomju Krievijas mērķim diplomātiski pārraut «imperiālistiskā aplenkuma loku» nekā Baltijas valstu ilgtspējas interesēm.
Latvijas suverenitātes juridiska noformēšanās nebija pabeigta līdz pat atzīšanai de iure 1921. gada janvārī. Izšķirošu impulsu deva Antantes valstu politikas maiņa pret Padomju Krieviju, Latvijas diplomātijai šeit bija daudz mazāka nozīme nekā Krievijas Pilsoņu kara rezultātiem.
ASV neatzina Latvijas valdību līdz pat 1922. gada jūlijam un tad izdarīja to ar atrunu, ka Vašingtonas nostāja Krievijas teritoriālās integritātes jautājumā nemainās.
Tomēr arī vēl neatzītas valsts statusā Latvija iesaistījās reģionālās sadarbības formāta meklējumos. No 1919. līdz 1925. gadam notika virkne starpvaldību konferenču ar Baltijas valstu, Polijas un Somijas piedalīšanos. Viena no tām sanāca Bulduros.
Latvijas pieeju noteica Meierovics. Viņš uzskatīja, ka pēc miera līguma ar Padomju Krieviju aizsardzības jautājumi nav nozīmīgi, starptautiskā sadarbība jāvērš uz ekonomisku un politisku integrāciju. Līdz ar to iekšpolitiskie un ārpolitiskie procesi atradās zināmā pretrunā.
Nedz Bulduru konferencē, nedz ari vēlāk netika izveidota plaša aizsardzības alianse pret komunistisko Krieviju, bet citas tur izveidotās sadarbības struktūras beidza savu eksistenci jau pāris gadu laikā.
Interesanti, ka 1922. gadā pieņemtā Satversme neparedzēja iespēju Latvijai iekļauties federālos vai konfederālos veidojumos, kamēr pati reģionālas savienības ideja atspoguļoja tieši tādu domāšanu.
Ārpolitikas stratēģija līdz pat 1925. gadam atspoguļoja koncepcijas, ko bija radījis impēriju sabrukums kontinentālajā Eiropā. Sevišķi Čehoslovākijas vadītāja Tomāša Masarika domu par bufervalstu joslu telpā no Vācijas līdz Krievijai, kas būtu jāorganizē Donavas un Baltijas jūras federācijās.
Arī te izpaudās ģeopolitikas noliegums. Polijas, Baltijas valstu un Somijas savienībai nebija precedenta, tās saistīja vienīgi ilgstoša atkarība no Krievijas impērijas.
1925. gadā reģionālo konferenču process beidzās bez konkrētiem rezultātiem.
No Latvijas viedokļa vienīgais panākums bija disfunkcionāla aizsardzības savienība ar Igauniju.
Latvija palika Krievijas nomales valsts statusā, rīcībspējīga reģionālās sadarbības struktūra netika radīta.
Tajā pašā gadā Latvijas ārpolitikā notika orientācijas maiņa no Meierovica definētās «vertikālās līnijas» (reģionālā sadarbība ar ziemeļu un dienvidu kaimiņiem) uz «horizontālo līniju» (manevrēšana starp PSRS un Vāciju).
Papīra garantijas
Neveiksmīgie centieni veidot reģionālu drošības sistēmu Latvijai radīja milzīgu izaicinājumu — nepieciešamību pašai uzņemties visas suverēnas valsts funkcijas tik tālu, cik to neierobežoja saistības pret Tautu Savienību.
Galvenais jautājums bija attiecību veidošana ar PSRS un Vāciju, kas bija dominējošie spēki Baltijas jūras reģionā.
Tomēr šajā nogrieznī nebija simetrijas. Veimāras republika joprojām bija vāja valsts, ko ierobežoja Versaļas līgums. Turpretim PSRS strauji nostiprinājās gan militāri, gan politiski, gan ekonomiski.
Latvijas reakcija uz jauno situāciju bija duāla.
No vienas puses, tika meklēta sadarbība ar PSRS, no otras — lielvalstu garantijas savai drošībai. Abi motīvi skaidri izpaudās Fēliksa Cielēna politikā 1926.—1927. gadā. Sociāldemokrātu senais sapnis par saimniecisko sakaru atjaunošanu ar PSRS uz laiku piepildījās, noslēdzot tirdzniecības līgumu. Tas deva īslaicīgu labumu, taču kopumā uzskatāms par anomāliju, jo Latvijas lielākie tirdzniecības partneri ilgstoši bija Vācija un Lielbritānija.
Cielēna pieeja nozīmēja iesaisti PSRS un Francijas saspēlē ar nolūku izolēt Vāciju. Latvijas un PSRS neuzbrukšanas līgums tika parafēts 1927. gadā un noslēgts 1932. gadā. Turpinājās pretvāciska politika, kas saasinājās pēc Hitlera nākšanas pie varas. Tā ignorēja iespēju balstīt Latvijas neatkarību uz ciešiem ekonomiskiem sakariem ar Vāciju.
Nekad netika saprasts, ka Latvijas atdalīšanas no Krievijas nevar būt tikai politiska - tai nepieciešama arī apzināta ekonomisko, izglītības un kultūras sakaru pārorientācijā.
Lielākajā puķupodā kociņš ar atzīmi «de jure», mazākajā — «de facto ».
Ulmanis: «Kamdēļ tā dārgā sēkla tik ilgi nedīgst? Zigfrīd, palaidni, tu man to podu būsi par sausu turējis!» Meierovics: «Kungs Dievs mans liecinieks! Es viņu divus gadus esmu laistījis ar labāko šampanieti...» Riharda Zariņa zīmējums, publicēts žurnālā Svari, 1920. gada 2. nr.
Rietumu—Austrumu līnijas īstenošana ārpolitikā nevarēja būt sekmīga tāpēc, ka līdzsvars starp PSRS un Vācijas faktoriem netika sasniegts. Politiski un militāri Rīgai bija ciešākas attiecības ar Maskavu, ekonomiski — ar Berlīni. Ģeogrāfiski un vēsturiski Latvija bija tuvāka Krievijai. To varēja kompensēt tikai mērķtiecīga tuvināšanās Berlīnei, taču tās nekad nebija. Līdz pat 1940. gadam Latvija turpināja dzīvot Krievijas ēnā, to īsti neapzinoties un neatzīstot Apdraudējuma sajūtas nebija — Latvijas valdības paļāvās uz līgumiem ar PSRS. Valsts negatavojās aizsardzībai pret iespējamo PSRS agresiju. Pat 1939. gada novembri Latvijas armijas manevros tika izspēlēta bruņota sadursme ar Vāciju.
Drošības meklējumi ilgstoši tika būvēti uz nereālām cerībām, ka Versaļas sistēma un Tautu Savienība iemieso neatgriezenisku starptautisko tiesību triumfu. Tajās tika balstītas visas idejas par lielvalstu garantijām — gan divpusēju neuzbrukšanas līgumu, gan daudzpusējas vienošanās formā. Drošības politika palika atrauta no militārās dimensijas un ģeopolitikas. Pāreja no parlamentārās demokrātijas uz autoritārismu 1934. gadā būtiski neietekmēja ārpolitikas kursu. Ārlietu resora vadītājs un kopš 1936. gada ari ministrs Vilhelms Munters uzskatīja PSRS par drošāko miera uzturēšanas faktoru Austrumeiropā, atbalsojot Meierovica atziņu, ka komunistu režīma krišana Krievijā nav Latvijas interesēs.
Autoritārā režīma apstākļos ārlietu resorā saglabājās iespēja izteikt atšķirīgus viedokļus, tomēr Latvijas ārpolitikai nebija vajadzīgi alternatīvi plāni. Diplomātija atspoguļoja iedomas par savu veiklību, manevrējot starp ārējiem spēkiem. Taču lielvalstīm tas radīja vienīgi pamatotus jautājumus par to, vai Latvija tiešām ir pašpietie- kams un noturīgs valstisks veidojums.
Eksistenciālā izvēle
Pāreja uz neitralitātes politiku 1938—1939. gadā atspoguļoja nespēju un nevēlēšanos izdarīt jebkādu stratēģisku izvēli. Būtībā — iluzoras cerības palikt Versaļas sistēmas komforta zonā. Šāda politika ignorēja Pirmā pasaules kara mācības. Piemēram, Beļģijas neitralitātes niecīgo nozīmi liela mēroga militārā sadursmē vai faktu, ka pat Latīņamerikas valstis uzskatīja par vajadzīgu iesaistīties karadarbībā, lai varētu sēdēt pie miera sarunu galda.
Arī Minhenes vienošanās signāls par Eiropas kartes pārdales sākumu Rīgā netika uztverts. Nepieciešamība pozicionēt Latviju jauna pasaules kara situācijai, laikus pieslienoties vienam vai otram valstu blokam, netika apjausta. Pieeja ārpolitikai nemainījās. Primārās intereses tika saistītas ar savas sociālpolitiskās sistēmas saglabāšanu, proti, «iekšējo» suverenitāti. Plašākas ilgtermiņa domāšanas vienkārši nebija. Latvijas elite nekādi nespēja aptvert, ka valsts «ārējā» suverenitāte nozīmē arī piedalīšanos karā un pēckara pasaules veidošanā.
Piesliešanās kādai lielvalstij kara priekšvakarā vai sākumā Eiropas vēsturē nav nekas neparasts. Čehoslovākija centās garantēt savu drošību, slēdzot savstarpējas palīdzības līgumus ar Franciju un PSRS. Polija balstīja savu aizsardzības politiku uz ciešu sadarbību ar Franciju un Lielbritāniju, saņemot britu garantijas 1939. gada martā. Pat Igaunija līdz 1939. gada rudenim centās politiski tuvināties Vācijai, pamatoti uzskatot PSRS par galveno draudu. Taču Latvija gluži vienkārši nebija spējīga īstenot aktīvu ārpolitiku.
To noteica ne tikai Lielbritānijas un Francijas vienaldzība, bet arī ilgstoši kultivētais pretvācis- kais noskaņojums, elites fatālisms un organiskā saikne ar Krievijas kreiso politisko kultūru, kas balstījās latviešu politiķu slāņa pieredzē pirms 1918. gada. Latvijas ārpolitikas strupceļu nevar viennozīmīgi saistīt ar Kārļa Ulmaņa autoritāro režīmu. Strukturālie iemesli, kas bija šīs situācijas pamatā, kopumā pastāvēja arī parlamentārās demokrātijas posmā. Staļina režīma raksturs netika adekvāti novērtēts nekad.
Mūsdienu skatījumu uz ārpolitikas izvēlēm nosaka vēsturiskās atmiņas apsēstība ar 1940. gada notikumiem, kas izriet no pieņēmuma par «zelta laikmeta» pastāvēšanu pirms tam. Starpkaru posma politiskā elite tiek atbrīvota no atbildības par valsts likteni, noveļot visu vainu uz nepārvaramo varu, ko iemieso Molotova—Ribentropa pakts.
Pat zinātniskā literatūra par vienīgo alternatīvu Latvijas īstenotajai ārpolitikai parasti uzskata ciešāku Baltijas valstu sadarbību.
Tomēr racionālāk būtu vēsturiskās norises vērtēt caur 1945. gada prizmu. Proti, salīdzināt Latviju ar tām valstīm, kas, uz laiku zaudējot neatkarību, spēja to atjaunot pēc kara beigām — kaut vai PSRS satelīta veidolā.
Latvijas pieredze liecina, ka padomju okupācija un aneksija bija ļaunākais, kas vispār varēja notikt.
Baltijas valstu liktenis kopējā Eiropas kontekstā bija īpašs — tikai tās tika pakļautas masveida migrācijai un rusifikācijai, kas vietējām tautām nozīmēja ne tikai valstiskuma zaudējumu, bet ilgtermiņā arī eksistenciālus draudus.
PSRS rīcība Latvijā 1940. gada vasarā tika kvalificēta kā okupācija un aneksija tikai retrospektīvi |
Vēsturnieks Edgars Andersons ir pamatoti uzsvēris, ka Latvijas atteikšanās no kopējām PSRS, Lielbritānijas un Francijas garantijām 1939. gada vasarā bija zaudēta iespēja nodrošināt vismaz ierobežotu suverenitāti pēckara situācijā, savlaicīgi un nosacīti brīvprātīgi pieņemot padomju pro- tektorātu. Līdz ar to — piedaloties karā kā minēto valstu sabiedrotajai. Nevar noklusēt faktu, ka teorētiski pastāvēja arī šāda stratēģiska izvēle. Vienlaikus vērts turēt prātā, ka savu vietu pēckara starptautisko attiecību sistēmā spēja saglabāt arī tās valstis, kas kādu laiku karoja Vācijas pusē un tika\ pēdējā brīdī pieslējās antihitleriskajai koalīcijai.Taču Latvijai nebija pat tādas iespējas.
Ārpolitikas mitoloģija
1940. gada imperatīvs pagaidām izslēdz diskusiju par ārpolitiskās izvēles ilgtermiņa sekām. Kritiska analīze aizvietota ar mītiem. Bieži uzsvērta doma, ka Latvijas valsts nepiedalījās karā un tāpēc nav atbildīga par tā norisēm un sekām. Taču šāda pieeja noliedz Latvijas sabiedrības augšslāņa atbildību pret tautu 1939.—1945. gada ' notikumu kontekstā. Rroti, faktu, ka tieši nepiedalīšanās karā pārvērta Latvijas zemi un cilvēkus par resursiem lielvaru cīņā, liedzot iespēju aizstāvēt sevi un ietekmēt nākotni. 1940. gada vasarā Latvijas augšslānis zaudēja varu, mantu, izcilu stāvokli sabiedrībā, pat brīvību un dzīvību. Taču Latvijas tautas zaudējumi sākās jau ar vācbaltiešu piespiedu izceļošanu 1939. gadā, turpinājās ar masveida deportācijām un holokausta noziegumiem 1941. gadā, kā arī iesaisti karadarbībā līdz pat 1945. gadam un došanos trimdā.
Maldinošs ir uzskats, ka Latvijas diplomātiskais dienests konsekventi pretojās okupācijas varām un nesa neatkarības ideju jau kopš 1940. gada vasaras.
Daļa bijušo ārlietu resora darbinieku sadarbojās vai nu ar padomju okupācijas varas iecelto Augusta Kirhenšteina valdību, vai ar nacistu izveidoto Latviešu zemes pašpārvaldi, ieņemot tajā atbildīgus amatus.
Reti minēts, ka vairāki diplomāti (ieskaitot bijušos ministrus Fēliksu Cielēnu un Ludvigu Sēju) 1940. gadā labprātīgi atgriezās okupētajā Latvijā un centās sadzīvot ar jauno varu. Atlaistais kara ministrs ģenerālis Krišjānis Berķis tomēr atgriezās Latvijā no Somijas, jo tika šantažēts, turpretim Ludvigam Sējam ģimenes intereses bija svarīgākas par pienākumu pret valsti.
Savukārt Fēlikss Cielēns, līdzīgi dažiem citiem sociāldemokrātiem, izņemot bijušo Saeimas priekšsēdi Paulu Kalniņu, 1940. gada vasarā bija naivi pārliecināts, ka komunisti bez viņiem neiztiks.
Aizmirsts, ka Latvijas diplomāti parādīja nekompetenci vai mazdūšību, savus novēlotos protestus pret PSRS agresiju adresējot tikai rezidences valstu iestādēm un pat neriskējot apelēt pie citu valstu pārstāvjiem.
Kolektīvu, koordinētu un profesionālu darbību nebija.
PSRS rīcība Latvijā 1940. gada vasarā tika kvalificēta kā okupācija un aneksija tikai retrospektīvi.
Skaidri un savlaicīgi formulētas pozīcijas trūkums bija viens no iemesliem, kāpēc par Baltijas valstu statusu līdz pat 1991. gadam nebija pilnas skaidrības.
Kaut gan vairāk nekā 50 pasaules valstis nebija nepārprotami atzinušas aneksijas leģitimitāti, realitātē pastāvēja liela viedokļu dažādība, daudzas valstis izvairījās paust jelkādu viedokli un vēlāk to interpretēja atbilstoši politiskajai situācijai.
Konsekventu nostāju ieņēma vienīgi ASV, tomēr arī Vašingtonas nostāju nenoteica Latvijas diplomātu darbība.
Diemžēl tas bija pilnīgi dabiski — Latvijas valdība 1939.—1940. gadā nebija protestējusi pret PSRS rīcību. Gluži otrādi, valsts augstāko amatpersonu oficiālie paziņojumi to vērtēja pozitīvi.
Šajā kontekstā zināma nozīme ir arī citiem nepatīkamiem faktiem.
Latvija 1939. gadā nenosodīja PSRS un Vācijas agresijas aktus, slēdza Polijas vēstniecību Rīgā, atturējās Tautu Savienības balsojumā par Somiju.
Latvija rīkojās kā PSRS protektorāts, labprātīgi uzliekot ierobežojumus savai suverenitātei un ārpolitikai.
Līdz ar to nākotnes diskusijās būtu vērts risināt jautājumu par to, vai Latvija pēc 1939. gada 5. oktobra Savstarpējās palīdzības pakta noslēgšanas joprojām bija neitrāla valsts vai PSRS sabiedrotā subordinēta partnera statusā.
Protams, diplomātiskā dienesta iespējas okupācijas periodā ierobežoja adekvātu pilnvaru trūkums. 1940. gada ārkārtas pilnvaras Kārlim Zariņam faktiski bija tikai Ministru kabineta sēdes protokola izraksts. Šāda dokumenta atzīšana bija atkarīga vienīgi no ārvalstu politiskās izvēles, ko noteica pretrunas ar PSRS.
Taču galvenais ierobežojums bija tas, ka Latvijas vadība nekad nebija domājusi par trimdas valdības izveidošanu un darbību okupācijas apstākļos. Tas bija galvenais faktors, ar ko kara laikā Latvija atšķīrās no virknes citu okupēto valstu un noteica neiespējamību ietekmēt starptautiskās norises.
Politiskā elite vienkārši nebija pievērsusi uzmanību starptautiskajām tiesībām un «ārējai» suverenitātei, vietā liekot cerības saglabāt zināmu autonomiju PSRS kontrolē.
Valstiskās nepārtrauktības doktrīnas pamatus okupācijas periodā pakāpeniski lika Latvijas diplomāti un juristi ārzemēs. Šie cilvēki izpildīja savu profesionālo un pilsonisko pienākumu.
Latvijas sūtniecībai ASV un diplomātiem vairākās citās valstīs noteikti bija pozitīva loma tautas centienos atgūt neatkarību. Pirmkārt, tā izpaudās sadarbībā ar latviešu trimdas organizācijām, kam jau kopš 20. gadsimta 50. gadiem radās iespējas ietekmēt mītnes zemju valdības, apelēt pie sabiedriskās domas un starptautiskiem forumiem. Otrkārt, iebilstot pret centieniem starptautiski leģitimēt LPSR transformāciju par jaunu neatkarīgu valsti 1990.—1991. gadā.
Taču kopumā Latvijas nedaudzo diplomātu iespējas ārzemēs bija ierobežotas. Kā atzinis Antonijs Zunda, viņu darbība galvenokārt bija vērsta uz reprezentatīvu un konsulāru funkciju izpildi.
Jaunā vecā valsts
Latvijas ārpolitika 20. gadsimta beigās bija daudz dinamiskāka nekā starpkaru periodā. Doma par ierobežotu suverenitāti PSRS ietvaros tika ātri atmesta, arī pievienošanās postpadomju Neatkarīgo Valstu Sadraudzībai nekad nebija aktuāla. Sākotnējās ilūzijas par neitralitāti, finlandizāciju un Baltijas reģiona demilitarizāciju zuda vēl pirms faktiskās neatkarības atjaunošanas.
Tomēr virzība uz pievienošanos NATO un Eiropas Savienībai (ES) pat vēlmju domāšanas līmenī nevarēja sākties agrāk par 90. gadu vidu. Vispirms bija jāatbild uz trim aktuāliem jautājumiem.
Pirmais — kā atbrīvoties no suverenitātes ierobežojumiem, ko noteica PSRS karaspēka atrašanās Latvijas teritorijā? Otrais — kā Latvijas iedomāto piederību Rietumu pasaulei pārtulkot jaunā reģionālā identitātē, atraujoties no Krievijas kontrolētās telpas? Trešais — kā sasniegt reālas garantijas savai drošībai?
Krievijas armijas izvešana tika panākta ar tiešu ASV iesaisti. Sasniegto risinājumu pamatoja loģika, kas bija pretēja starpkaru posma domāšanai. Šoreiz «ārējās» suverenitātes mērķis prevalēja pār iekšpolitisko stabilitāti.
Pensionēto militārpersonu palikšana Latvijā bija zināms risks, bet tas būtiski neietekmēja valsts statusu un rīcībspēju.
Pirmo reizi vēsturē Latvijai izdevās panākt sava starptautiskā stāvokļa uzlabošanos, izmantojot interešu kopību ar kādu lielvalsti.
Tiesa, Krievijas militāro pensionāru jautājumā Latvija sasniedza mazāk nekā Igaunija. Ļoti iespējams, ka rezultātu noteica divi faktori: Latvijas nevēlēšanās uzņemties risku, rīkojoties ārpus ASV noteiktajiem parametriem; un Igaunijas prezidenta Lennarta Mēri personiskā iesaiste sarunās ar Krievijas prezidentu Borisu Jeļcinu, uz ko Latvijas augstākie vadītāji nebija gatavi.
Arī ģeopolitiskās identitātes maiņa notika strauji. Galvenais instruments te bija integrācija starp Baltijas valstīm, kā ari virzība uz tirdzniecības līgumiem ar Ziemeļeiropas un Višegradas blokiem. Latvija tiecās pārvarēt postpadomju valsts identitāti, veidojot sakarus ar ziemeļvalstīm un Centrāleiropu. Šie procesi palika nepabeigti, jo Eiropas integrācijas temps tos apsteidza, absorbējot abus reģionus.
Latvija ātri sasniedza ES kandidātvalsts statusu un iekļāvās kopējā virzībā, lai gan reģionālās identitāte konstruēšana līdz arto palika pusceļā.
Rezultātā Latvija starptautiski joprojām tiek definēta kā nekonkrēta Baltijas valsts, radot nevēlamas paralēles un pārpratumus saistībā ar Balkāniem.
Iekšpolitiski populārā virzība uz piebiedrošanos ziemeļvalstu blokam nav devusi praktiskus rezultātus, bet pašidentifikācija ar ES kopējām interesēm atstāj neatbildētus jautājumus par Latvijas ģeopolitisko piederību ES fragmentācijas gadījumā.
Debates par pievienošanos NATO un ES deva prioritāti drošības apsvērumiem. Atšķirībā no starpkaru posma Tautu Savienības šīs struktūras ne tikai noteica valstu uzvedības normas, bet arī piedāvāja integrāciju vienotāaizsardzība»; un ekonomikas telpā. Lēmumi par pievienošanos NATO un ES sakņojās pārliecībā, ka šīs organizācijas ir ietvars suverēnu valstu sadarbībai, ka starptautiskās institūcijas papildina dalībvalstu suverenitāti, to būtiski neierobežojot
Taču realitāte pārsniedza cerības. Jaunais statuss atbrīvoja Latvijas eliti no uzdevuma rūpēties par valsts «ārējo» suverenitāti, patstāvīgi nosakot ārpolitikas stratēģiju un uzdevumus.
Tika sasniegta komforta zona starp pagātnē palikušo atkarību no Krievijas un jaunajiem globālajiem izaicinājumiem. Tomēr ārpolitikas veidotāju paļaušanās uz starptautiskajām organizācijām arī mūsdienu apstākļos atgādina par Meierovica «vertikālās līnijas» rezultātiem un Muntera personiskajām ambīcijām Tautu Savienības Padomē.
Latvija atrodas Baltijas jūras austrumu krastā un Eiropas civilizācijas lokā. Tā nevar būt vidējā aritmētiskā ES dalībvalsts, kas savu identitāti balsta starptautisku organizāciju struktūrās un nacionālās attīstības mērķus atrod vienīgi to radītajos dokumentos. Aiz Latvijas austrumu robežām 20. gadsimts diemžēl nav beidzies, un Covid-19 pandēmija ir tikai pirmais tests starptautisko organizāciju spējai pārvaldīt pasauli.
Latvijas valsts ilgtspēja 21. gadsimtā joprojām ir atkarīga no sabiedrības noturības un vēlēšanās saglabāt sevi. Latvijas tautas dibinātajai un atgūtajai valstij būtu jākalpo saviem pilsoņiem, nevis universālām deklaratīvām vērtībām. Bez atgriešanās pie šīs aksiomas Latvija nevarēs pārvarēt augošo plaisu starp vietējā realitātē dzīvojošo tautu un augšslāni, kas tiecas uz pilnīgi citu dimensiju.
LU profesors Dr. Raivis Bičevskis Latvijas Avīzē (31.12.2020.) paudis, ka jau tagad «cilvēki redz milzīgo atšķirību starp politiķa šķietamo nozīmību savā tēvzemē un viņa niecību globālo struktūru priekšā», turklāt «politika ar patiesi nacionāliem mērķiem, kas izietu ārpus šīs kārtības, ir teju neiespējama».
Gints Apals
Dr. hist., ir vēsturnieks un diplomāts. Akadēmisko grādu ieguvis 1994. gadā LU Latvijas vēstures institūtā. Publicējis pētījumus par jaunlatviešu kustību un citiem 19. un 20. gadsimta vēstures jautājumiem.
https://ir.lv/2021/04/29/sakot-no-nulles/
Bilde @ LETA